19 Δεκ 2008

κάλαντα


Φωτιές στο σύνταγμα, σημαίες στη σταδίου
Γύπες στο Γκάζι, ερπετά στην Πατησίων
Βουλές Ελλήνων, ρασοφόρων μαρκησίων
Και στον αέρα -χρόνια- οσμή νεκροταφείου

Κάποιοι για εξέγερση μιλούν κι άλλοι για φάρσα
Νόκια, πάσγουορντ, εμ-πι-θρη και κοκα-κόλα
Να μην ξημέρωνε μου λες του αη-Νικόλα
Γιατί οι σειρήνες τούτες κλαιν πάντοτε φάλτσα

Μια κοινωνία που κοιτάει και παραλύει
Δημοκρατία σα γριά φτιασιδωμένη
Κι εσείς του έθνους μαστρωποί ξεφωνημένοι
Άλλο πατρίς κι άλλο η πάρτη σας γελοίοι

Μα εμπρός τα σήμαντρα, χαρμόσυνα σημάντε
Πιάστε οι Ηρώδηδες δουλειά και οι Πιλάτοι
Τα χερουβείμ πήραν το φόβο τους στην πλάτη
και τραγουδούν τον ερχομό του κομαντάντε


17 Δεκ 2008

ανεμόμυλοι


Αφεντικό, εσύ είσαι άνθρωπος μορφωμένος, διανοούμενος που λένε, έτσι;


Θέλω να πω, να, εδώ εγώ που δεν έμαθα πολλά, δηλαδή γυμνάσιο και με το ζόρι, ξέρεις… Εν τοιαύτη περιπτώσει ποιος θα νοιαστεί για ένα χωριάτη σαν του λόγου μου κι όμως με τρώει, δεν μπορώ να βλέπω και ν’ ακούω, τρελαίνομαι ρε αφεντικό, ενώ εσύ που έχεις άποψη για όλα, σχεδόν για όλα θέλω να πω…

Σάντσο, ζαλίστηκα…
…διανοούμενος και αριστερός, μας έχουν πνίξει στα σκατά και σκέφτηκα με το μυαλό μου, ότι ίσως εσύ, λέω, εν τοιαύτη περιπτώσει, ίσως εσύ θα μπορούσες να κάνεις κάτι.

Σαν τι κάτι;
Ε, να βγεις, να πεις, να μιλήσεις, να ξεκινήσεις έναν αγώνα…

Αγώνα;
…μια σταυροφορία…

Μια σταυροφορία!
Μη στέκεσαι στις λέξεις, αφεντικό, καταλαβαίνεις τι εννοώ!

Όχι.
Να ενώσεις τη φωνή σου, κάτι σαν διακήρυξη!

Πες το Ελληνικά…
Ένα… μανιφέστο;


Κοίτα, γίνονται πράγματα γύρω, βοά ο κόσμος, παντού απάτες, σκάνδαλα, διαφθορά, οικονομική κρίση, μόλυνση του περιβάλλοντος, δεν σ’ ενοχλούν όλ’ αυτά που συμβαίνουν;

Με ενοχλούν.
Και δεν βρίσκεις κάτι να πεις;

Τι να πω; Ότι η μεγάλη κρίση είναι η κρίση των αξιών; Ότι τη μεγαλύτερη μόλυνση την προκαλεί η σήψη της κοινωνίας;
Ε, όχι! Αυτά τα λένε όλοι.

Οπότε;
Οπότε, τι οπότε; Να πεις τη θέση σου, ρε αφεντικό, να γίνει διάλογος! Εκτός αν σου φαίνονται τετριμμένα όλ’ αυτά, αν είσαι υπεράνω…

Δεν βρίσκω τετριμμένη τη διαφθορά. Ούτε τη μόλυνση. Όμως δεν ξέρω αν μπορεί να γίνει διάλογος. Αν έχει θέση η διαλεκτική στην εποχή μας…
Δεν μιλάς σοβαρά! Εν τοιαύτη περιπτώσει… Με τόσα μέσα…

Πολλά μέσα, πολύς θόρυβος. Όμως το πρόβλημα δεν είναι στα μέσα.
Πού είναι το πρόβλημα;

Στα στερεότυπα. Στις νοητικές αγκυλώσεις. Οι αγκυλώσεις σήμερα είναι ισχυρότερες από ποτέ, ακριβώς εξαιτίας των μέσων και όλων όσων τα μέσα συνεπάγονται. Επειδή τα πάντα χαρακτηρίζονται ως τετριμμένα, επειδή –όπως και με το χρήμα- μέσα στον πληθωρισμό του διαλόγου, ο διάλογος ακυρώνεται.
Καταλαβαίνω τι εννοείς. «Το τηλεοπτικό κοινό χειραγωγείται από τους επιτήδειους άνκορμεν και τους μαϊντανούς των τηλεοπτικών παραθύρων», το ‘χω ακούσει πολλές φορές αυτό το παραμύθι, όμως υπάρχουν άνθρωποι σκεπτόμενοι, κόσμος απρόθυμος να καταπιεί αυτά που του σερβίρουν. Ο κόσμος αυτός έχει ανάγκη από διάλογο διαφορετικού τύπου.

Είσαι ρομαντικός, Σάντσο!
Αφεντικό, με ειρωνεύεσαι;

Καθόλου. Μια πλευρά του εαυτού μου είναι σαν εσένα. Πιστεύει στους ανθρώπους, στη δύναμη του ανθρώπινου πνεύματος, στη δύναμη της αλήθειας…Όμως όταν σηκώνω τα μάτια και βλέπω γύρω…τι απογοήτευση! Η Λογική, Σάντσο! Ο Ορθός Λόγος!
Αφεντικό, μην αρχίσεις τα ακαταλαβίστικα…

Ένα μωρό, μωράκι Σάντσο, να τι είναι! Κι όμως όχι, φίλε μου! Έχεις δει μωρό που ορφάνεψε, τόσο δα μικρούλι, με τις φασκιές του κι όλ’ αυτά, να ζητά το βυζί, την τροφή, το γάλα της μάνας του;
Παραληρείς, αφεντικό…

Η Διαλεκτική, Σάντσο, τρέφει το Λόγο. Και η Διαλεκτική τα ‘χει τινάξει προ πολλού! Ποιος νοιάζεται, πες μου! Πάνω απ’ τα γαυγίσματα των χρηματιστών και των πολιτικών τα κούφια συνθήματα, πάνω απ’ τα χάχανα των κωμικών, των δημοσιογράφων τις φιλάρεσκες αναλύσεις και τις αντιπαραθέσεις, πάνω απ’ όλον αυτόν το θόρυβο του δήθεν διαλόγου, ποιος ακούει το θρήνο; Ποιος νοιώθει τον εξευτελισμό; Μόλυνση και διαφθορά… Ο μεγαλύτερος διαφθορέας, Σάντσο, είναι η τηλεόραση. Αυτή σφίγγει τις ψυχές των ανθρώπων, αποκοιμίζει το νου τους, εκμαυλίζει τις συνειδήσεις τους. Μπαίνει απ’ την πίσω πόρτα στα όνειρά τους, καθησυχάζει τους φόβους που η ίδια προηγουμένως καλλιέργησε, τους ψιθυρίζει γλυκά πως η Εικόνα είναι η ζωή, η Εικόνα είναι ο διάλογος, η Εικόνα είναι η λύση!
Αφεντικό, με πονάς…

Παίζει χωρίς αντίπαλο, φίλε μου. Δικό της το γήπεδο, οι διαιτητές και τα δοκάρια, η μπάλα, οι φανέλες…Σαν θέλει τα εξαφανίζει όλα κι αφήνει μόνο την εικόνα τους. Έτσι κι αλλιώς μονάχα αυτή βλέπουμε κι εσύ κι εγώ και όλοι. Κι εμείς οι ίδιοι υπάρχουμε μόνον ως κομμάτι της εικόνας μας. Είμαι ένας γερο-φαφλατάς, ένας μισότρελος που κονταροχτυπιέται με ανεμόμυλους γιατί αυτή είναι η εικόνα μου Σάντσο, αυτό βλέπουν από μένα. Κανείς δεν διαβάζει τις ψυχές, τις σκέψεις, τον Λόγο πίσω από τα λόγια, κανείς δεν ενδιαφέρεται να διαβάσει ο,τιδήποτε…
Αφεντικό, με συντρίβεις…

…μόνο η εικόνα μετράει, η επιφάνεια, είμαι ένας γερο-φαφλατάς που χτυπά με το σπαθί του τον αέρα…
Συμφορά μου…

…γιατί η εικόνα δείχνει τον αέρα, η εικόνα δείχνει τον τρελό που σπαθίζει το τίποτα, η εικόνα δεν δείχνει τους δαίμονες, καλέ μου Σάντσο, δεν δείχνει τα φαντάσματα του μυαλού κι αυτό το ένα το πιο τρομερό απ’ όλα, αυτό που κάθε νύχτα πολεμώ και κάθε μέρα εκεί μπροστά όταν με βλέπεις, καλή ώρα, να υψώνω το τσακισμένο δόρυ μου, είναι εκεί κι είναι παντού, ο Μηδενισμός, Σάντσο, το φάντασμα του Μηδενισμού στοιχειώνει τη σκέψη μου, τη σκέψη μου τη μέρα και τα όνειρά μου τις νύχτες, προστάτεψε τον εαυτό σου, στάσου πίσω μου… πίσω… πίσω δαίμονα!... τέρατα, αχρείοι... πίσω!... Ε-πίθεση!!!
Πάλι τα ίδια…




αναδημοσίευση με κάποιες αλλαγές από τη σκακιέρα των πόλεων (για το τέλος της διαλεκτικής 31-10-2007) -η εικόνα του Pablo Picasso

14 Δεκ 2008

ευθύνη


κάποιος μου πέταξε μια πέτρα
είπε δεν ήξερε η πέτρα τι κάνει
του είπα να πετάς πέτρες δεν είναι υπεύθυνο
η πέτρα μπορεί να σκοτώσει
η πέτρα μπορεί να σε μεταμορφώσει σε τέρας
και η πέτρα επέστρεψε στο χέρι του

κάποιος μου πήρε το πορτοφόλι
είπε δεν ήξερε τι έχει μέσα
του είπα να κλέβεις δεν είναι υπεύθυνο
του είπα στο πορτοφόλι μέσα είναι η ζωή μου
η κλοπή μπορεί να σε μεταμορφώσει σε τέρας
και το πορτοφόλι επέστρεψε στην τσέπη μου

κάποιος πήγε να μου χαρίσει δυο μάτια
είπε δεν ήξερε τα μάτια τι είναι
του είπα να χαρίζεις μάτια δεν είναι υπεύθυνο
τα μάτια είναι υπηρέτες της αλήθειας
τα μάτια μπορεί να με μεταμορφώσουν σε τέρας
και τα μάτια πίσω του επέστρεψα



S. Dali, study for the dream sequence in Spellbound

7 Δεκ 2008

να σου δώσω μια να σπάσεις..

..κόσμε γυάλινε

Κυριακή απόγευμα, βολεμένοι στους καναπέδες, παρακολουθούσαν τα γεγονότα απ' την τηλεόραση. Ξαφνικά, σαματάς, φωνές, κακό μεγάλο, βγείτε γειτόνοι-σπάνε τ' αυτοκίνητα!

Οι νεαροί ήταν πολλοί, ποιος να τα βάλει μαζί τους; Κάποιοι πιάσανε τα τηλέφωνα να καλέσουν το εκατό, οι περισσότεροι ωστόσο παρακολουθούσαν την καταστροφή μουδιασμένοι. Πάνω στην ώρα, απ' το γωνιακό διώροφο, εκεί ακριβώς όπου μια ομάδα είχε πέσει με τα λοστάρια πάνω σ' ένα ολοκαίνουργιο Πόλο, ακούγονται τα ρολά του πρώτου να ανεβαίνουν με ορμή και μια δυνατή μπάσσα φωνή: εε, φιλαράκια! Ο Περικλής, ο οικοδόμος -τώρα θα κατεβεί κάτω το θηρίο και θα γίνει μακελειό!

Όλη η γειτονιά τον ήξερε τον Περικλή, ήτανε το καμάρι της. Δυο μέτρα μπόι, πλάτες ατέλειωτες, άλλο από δουλειά δεν ήξερε -το πρωί οικοδομή, το βράδυ στο σουβλατζίδικο διανομέας. Παιδιά, σκυλιά δεν είχε, μονάχα το Κατερινάκι, τρελός και παλαβός, θα παντρευόντουσαν λέει, να φύγει πρώτα με το καλό το δίσεχτο. Μια Κυριακή του μένει να ξεκουραστεί του φουκαρά και τα παλιόπαιδα του σπάνε τ' αυτοκίνητο!

Είχε βγει έξω με το σλιπ, φούσκωνε ακόμα μπροστά, φανερό πως τον κόψανε πάνω στις τρυφερότητες. Στα χέρια του κρατούσε -τι κρατάει;- η Κατερίνα από μέσα τυλιγμένη στην κουρτίνα κάτι φαινότανε να του φωνάζει. Φιλαράκια, αν νομίζετε πως θ' αλλάξετε την κοινωνία σπάζοντας τ' αυτοκίνητό μου, σπάστε το! Αν υπάρχει όμως κάτι που αξίζει σπάσιμο είναι αυτό. Και σηκώνοντας τα χέρια -θε μου, λυπήσου τους!- εκσφενδονίζει, όχι σ' αυτούς, όχι στα παιδιά αλλά δίπλα, στο πεζοδρόμιο, την τριανταοχτάρα επίπεδη -αυτήν που αγόρασε μαζί με τ' αυτοκίνητο- και την κάνει χίλια κομμάτια.

Οι νεαροί πάγωσαν. Ύστερα ξαφνικά ξεσπάνε σε κραυγές και σφυρίγματα, αδερφέ του φωνάζουν, είσαι αδερφός μας -εκείνος όμως είχε μπει πάλι μέσα και κατέβαζε ήδη το ρολό.
Αυτοί, μην ξέροντας πως να εκτονωθούν, κλωτσούσαν και χτυπούσανε τη στραπατσαρισμένη τηλεόραση, όταν ξαφνικά σκάει παραδίπλα μία δεύτερη και λίγο μετά μια τρίτη. Ήταν ο Σταμάτης, ο υπάλληλος του ΟΤΕ κι ύστερα μια καινούργια στο δεκατέσσερα κι ο πιτσιρικάς με τη ντραμς, που λείπαν οι γονείς του γιατί τις Κυριακές κάνει εξάσκηση και χαλάει ο κόσμος, άκουγες από τα σπίτια μέσα φωνές, παρακάλια, ιαχές και δεν ήξερες αν τσακώνονται ή αν δίνουν ένας στον άλλο κουράγιο για την ανόσια πράξη, γιατί, μα το θεό αδέρφια, σε λίγο άρχισε να βρέχει τηλεοράσεις! Ήταν μια γιορτή πρωτοφανής, ανήκουστη, ένα ντελίριο σχεδόν Βακχικό που όποιος δεν το 'ζησε δεν μπορεί να το καταλάβει, γιατί άλλο να το ζεις κι άλλο..

Κι εκεί απάνω στο χαμό, βγαίνει απ' το ημιυπόγειο η Άννα, η Αλβανή, με την τηλεόραση στην αγκαλιά και τα τρία κουτσούβελα να τρέχουν ξωπίσω της, ορίστε, λέει και την απιθώνει στα πόδια τους, εγώ ζω κάτω δεν μπορώ να ρίξω -άντρας μου όλη μέρα δουλεύει κι εγώ γαζώνω, τι θέλω να την έχω; και κάνει να φύγει. Κοπελιά, τη σταματά ο μελαχροινός με τις μπούκλες και το σκουλαρίκι, σπάστην μόνη σου, εμείς έχουμε τώρα αποστολή, πάμε να ξυπνήσουμε κόσμο.. Και λέγοντας αυτά της χώνει στο χέρι το λοστό και τραβά μαζί με τους άλλους που φεύγουν φωνάζοντας.

Ήταν η πρώτη μέρα της επανάστασης.

στη μνήμη ενός παιδιού δεκάξι ετών..
αν και αυτό δεν λέει τίποτα απολύτως..

6 Δεκ 2008

απώλεια στήριξης


καθώς ψηλώνει το μπόι σου
απλώνει
στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα
πιέζοντας ν' αναδυθεί από τον ασβέστη
γεμίζει λεκάνες κι οροσειρές
σκουντά την Ιρλανδία με τον αγκώνα
στο νότο πασκίζει να βολέψει τα πόδια του
να σηκωθεί

άκου
πολλοί θα πουν για το κεφάλι
απερίσκεπτα
δεν είναι ότι δε νοιάζονται
έτσι τυχαίνει οι άνθρωποι να μην αναρωτιόνται
πού στέκονται τα πόδια
των ποιητών
εις μνήμη Νίκου Κανούλα




Giorgio de Chirico, The Uncertainty of the Poet